lördag 24 maj 2008

Eld i brasan!

Efter att ha läst Erika Sjövalls blogg http://erikasjowall.blogspot.com/2008/04/kvinnor-kan.html
(jag gjorde samma undersökning som Erika för fem år sedan, och såg att på Norra Brunn så har inget (!) hänt. Snarare har det blivit sämre),
så gav jag mig in i den eviga debatten om "kvinnliga komiker" häromdagen.

Jag gjorde det på en mailinglista som finns för oss som är utvalda av varandra och betraktas som proffesionella/potentiella m.m.

Jag tycker det är komiskt att se hur låsta lägren fortfarande är i vår lilla, lilla branch :-)
En branch som ska vara nytänkande, tillåtande, fri att våga
ta upp vad som helst.

Lite hoppfullt dock att en del nya har ett okomplicerat förhållande till frågan.

För den som bryr sig kommer här ett par av mina inlägg. Svar och kommentarer är utelämnade p.g.a. listans sekretess.
----------------------------------------------------
Zeid inlägg 1:

Vårens program på NB (som enligt X är nytänkande): 13 kvinnor och 89 män (räknat efter tillfällen, vissa namn återkommer), 11.57% kvinnor. Resten av säsongen har NB 49 manliga tider, 3 kvinnliga.
Är detta rimligt?
Hur många blattar, CP skadade eller på annat sätt minoritetsrepresenterade (?) är svårt att avgöra efter namn.
Vad säger detta om branschens ”Dramaten”? Nutid?

:-? Z

-------------------------------------------------------------

Zeids inlägg 2:

Jag har heller aldrig kunnat föra samtal med X utan att få kommentarer om utseende.
Den härskartekniken heter objektifiering. Jag tycker alldeles för många ger X break, hela tiden.
Men det är X krog, X gör som X vill, och X gör en massa rätt - som affärsman.
Krogen rullar, kunderna är nöjda.
Det är många affärsmän som lyckas med det vilket inte betyder att allt är rätt för det.
Det beror på vilka värderingar man har.
Jag förstår mycket väl att om man inte är utsatt för den härskande sidan av X (flera killar drabbas också av det, inte objektifiering, snarare förminskning) så är det svårt att förstå problemet.

D har rätt, vi är komiker, inget annat. Men inte på Norra Brunn.

Jag har bestämt att aldrig mer jobba varken gratis eller mot betalning på stället, eller köpa så mycket som en cola i baren, men jag hör fortfarande många nya älta ångesten av att falla X i smaken.
När det nu finns så många andra ställen tycker jag dom kan slippa det.
Jag vet att den här diskussionen på listan slutar med att någon säger typ "det är bara att vara rolig" och är ganska döfödd, men jag har precis börjat blogga (tack Elin:-)) och såg att många är frustrerade över obalansen, så jag fick ett adrenalinanfall och yttrade mig igen.

HEJDÅ ALLA GLADA

Z!!!

----------------------------------------------------------
Ikväll är det Schlagerfestival. En tävlingsgren jag förstår (poker, Hockey, ja all sporttävlan är bortkastad på mig. Förresten, är Poker en sport?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: