måndag 30 juni 2008

Självförtroende

Jag läste Elins blogg http://elinnorden.blogspot.com/2008/06/upp-och-ner.html
Självförtroende är en komplicerad historia. Men ändå enkel. Min erfarenhet är att när självförtroendet sviktar är det oftast för att man låter andras åsikter om både en själv och annat väga för tungt. Visst måste man lite bry sig om vad andra tycker, men som det heter i en Schlager, "Lyssna till ditt hjärta"........
Så många, för många, har en massa tyck och oftast negativt om andra. Trixet är att sålla. Håller jag med om detta tyckande? Eller blir jag bara störd och osäker? Vi lever i en demokrati, men ibland underordnar vi oss små diktaurer i t.ex. brancher och ser inte ett större sammanhang. Komiker tycker mycket om komiker, inte alltid det samma som publiken tycker.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Elin sa...

...fast ibland är inte problemet att andra kommer med negativt tyckande om en, utan att man själv gör det. Då är problemet lite större...

Zeid Andersson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Zeid Andersson sa...

Sant, men jag tror att vårt eget tyckande är mer färgat av andras än vi inser. Ja, det tror jag...